Koło matematyczne

W maju dzieci przyswajały określenia czasu: nazwały pory dnia, roku , dni tygodnia, miesiące. W swoich wypowiedziach dotyczących czasu stosowały określenia dzisiaj, wczoraj, jutro. Poprawnie używały określeń czasu: najpierw, później i pojęć dzisiaj – wczoraj – jutro. Rozwijały także umiejętność określania czasu poprzez poznawanie różnego rodzajów zegarów i innych mierników czasu . Uczyły się wskazywania pełnych godzin na zegarze. Dwoje dzieci- Gabrysia M. z Odkrywców smaków i Piotrek K. z Ekoludków brały udział w konkursie matematycznym ,, Mądra główka” organizowanym przez Przedszkole Samorządowe nr 56. Gabrysia była jedyną dziewczynką  startującą w konkursie , wywalczyła II miejsce, a Piotrek III. Byłyśmy z nich bardzo dumne i z radością wracaliśmy do przedszkola.

DSC09472DSC09474DSC09475IMG 25671IMG 25681IMG 25811IMG 25841IMG 25861

W kwietniu bawiliśmy się w różnego rodzaju zabawy służące pomiarowi długości, szerokości i wysokości. Mierzyliśmy za pomocą sznurka, kroków, stóp,  palców, wstążki, linijki, metra krawieckiego itp. Uczyliśmy się dokonywania pomiarów względem siebie lub innego przedmiotu. Dzieci przygotowywały się też do turnieju logiczno- matematycznego ,, Przedszkolny geniusz”. Wykonały samodzielnie grę planszową, podszkoliły się w sudoku, kodowaniu i szyfrowaniu. W pierwszych tego rodzaju zmaganiach Amelka z ,,Pędziwiatrów” i Kuba z ,, Odkrywców smaków” zdobyły najwięcej punktów wśród ośmiu startujących przedszkoli z naszego miasta. Turniej wygrały, a my byłyśmy z nich bardzo dumne i klaskałyśmy im tak, że aż bolały nas dłonie:)) Nagrodą między innymi były ciekawe doświadczenia badawcze.

20170420 125323120170424 121000120170424 1230481DSC0940320170427 1112181DSC0941120170427 1120051DSC09407DSC09410

 

W marcu dzieci porównywały wielkość przedmiotu względem siebie lub innego przedmiotu, poznawały różne rodzaje wag, eksperymentowały z wagą szalkową ( próby ważenia przedmiotów). Ważyły też siebie na wadze lekarskiej, określały swój ciężar i porównywały do wielkości. Okazało się, że najcięższy jest Miłosz ( 25.300 kg), a najlżejszy Piotrek ( 20,400 kg). Zważyły też mnie  - ale wagi nie podam:))  Orzekły trafnie, że jestem cięzsza od nich:)) Dzieci bawiły się też wagą sklepową i zrozumiały , że ciężar przedmiotu nie zależy od jego wielkości. Utrwaliły też nazwy figur geometrycznych płaskich i przestrzennych, wykonując prace na konkurs matematyczny organizowany przez nasze przedszkole.

DSC09227DSC09228DSC09232DSC09233DSC09237DSC09240DSC09294

W lutym dzieci przede wszystkim kształtowały umiejętność liczenia, w tym kardynalny i porządkowy aspekt liczby. W grupach, w czasie ,,Tygodnia zabaw kartonowych”,  uczyły się wykorzystania sześcianów do wznoszenia budowli przestrzennych, utrwalały nazwy figur  geometrycznych płaskich i przestrzennych. Poznawały też zasady łączenia ze sobą różnych materiałów: sklejania, zszywania, spinania, mocowania taśmą dwustronną. A oto rezultat zabaw i poznawania...

DSC09273DSC09275DSC09276DSC09274

 

W styczniu dzieci skupiły się przede wszystkim na dostrzeganiu zależność między skutkiem a przyczyną. Układały historyjki obrazkowe wg kolejności zdarzeń. Nadawały im tytuły. Opowiadały własne przygody i oceniały ich skutki. W ten sposób doskonaliły procesy wnioskowania, uogólniania. Tworzyły też pojęcia nadrzędne na podstawie pojęć podrzędnych, np. spódnica, spodnie, bluzka- ubranie, marchewka, pomidor, ogórek – warzywa.

20170125 123837120170125 124218120170125 1251391DSC09106DSC09110DSC09111

Grudzień - dzieci uczyły się grupowania i segregowania przedmiotów: początkowo wg dwóch cech, a następnie wg kilku cech równocześnie- rozwijały w ten sposób umiejętności szeregowania. Tworzyły zbiory. Rozwijały też umiejętność logicznego myślenia i liczenia grając w grę planszową. W nagrodę za udział w trzymiesięcznych zajęciach, bawiły się w sali integracji sensorycznej :))

DSC09012DSC0901720161201 105410120161201 105414120161201 1111241DSC09018DSC09022DSC09028

 

W listopadzie dzieci biorące udział w zajęciach koła, poznawały charakterystyczne cechy figur geometrycznych płaskich ( podobieństwa i różnice) układały dowolne kompozycje i obrazki z tych figur. Rysowały figury po śladzie, odwzorowywały kształty poznanych figur ( układanie ich z patyczków, sznurka). Poznały też nowe figury przestrzenne: sześcian i kulę. Doskonaliły kardynalny i porządkowy aspekt liczby, oraz kształtowały umiejętności liczenia.

20161103 12300420161103 12435720161103 12544620161103 130240DSC08889DSC08892DSC08929DSC08936DSC08937

W październiku Jakub i Gabrysia z grupy ,, Odkrywcy smaków” , Piotrek i Olaf z grupy ,, Ekoludki” pracowały nad rytmami: w przyrodzie ( układ kalendarza, pór roku), szukały rytmów w życiu i działalności człowieka ( rytmy ciała: oddech, bicie serca) , odtwarzały proste rytmy ruchem i gestem, odtwarzały rytmy graficznie. Doskonaliły kardynalny i porządkowy aspekt liczby.

20161027 12541720161027 12574520161027 13130620161027 131024

Program koła matematycznego adresowany jest do dzieci pięcio i sześcioletnich, czyli najstarszych grup przedszkolnych. Stanowi rozszerzenie programu przedszkolnego, na którym bazują nauczyciele. Ma na celu poszerzenie umiejętności dzieci szczególnie zdolnych w zakresie edukacji matematycznej. Zajęcia w ramach koła odbywają się raz w tygodniu.